Website fotografie: niet vertellen maar verbeelden!
Want het gaat niet om je design. Het gaat niet om je tekst. De échte afhaker óf trigger op je website is de fotografie. En dat zeg ik, als gespecialiseerde tekstschrijver die niets anders doet dan
webteksten maken die vol zitten met verleidelijke zinnetjes en onweerstaanbare knoppen….
Maar het is echt zo.
Zodra een klant mij belt voor informatie, doe ik mijn oortjes in zodat ik met twee handen blindelings
naar hun website kan typen. Ik open de homepage…
En trek mijn conclusie.
Meestal staat hier een grote stockfoto. Van een strand. Een bos. Een berg. Of een heel blij gezinnetje
van mensen met ultra witte tanden.
De fotografie is strak, superscherp en mooi qua kleur. En de uitstraling? Die is helemaal niks, nul
komma nul.
De foto zegt mij namelijk helemaal niks over de persoon die mij telefonisch inmiddels vertelt wat hij
of zij doet.
Ondertussen scrol ik door. De volgende pagina. Aanbod. De ondernemer in kwestie geeft trainingen,
zegt hij. Live en individueel, maar ook in kleine groepen.
Ik zoek met mijn ogen. Nergens zie ik een actiefoto. Geen groep mensen. Wel een foto van een
mevrouw achter een laptop. Maar zij is niet de ondernemer in kwestie…
Ik kom op contact. Waar zit deze ondernemer eigenlijk? Welke regio? Welke uitstraling? Hoe moet ik
hem inschatten?
Weer mis.
Een contactpagina met louter tekstregeltjes. Geen kaartje of foto van de locatie.
Na een kwartier bellen heb ik een verhaal, maar nog steeds geen beeld. En als ik dat niet heb,
hebben zijn toekomstige klanten dat dus ook niet. Geen wonder dat zijn agenda te leeg blijft….
Wil je je website verbeteren?
Echt verbeteren?
Begin dan met je fotografie!
Met deze lijst weet je zeker dat je het goede materiaal hebt. Daarmee inspireer je mij tot
waanzinnige en onweerstaanbare, want persoonlijke teksten. En hiermee knalt jouw webbouwer in
één avond de hele basis in elkaar, omdat hij staat te stuiteren van de inspiratie.
Zo belangrijke is fotografie! En het fijne is: als je dit gewoon uitbesteedt aan een fotograaf die met je
meedenkt over het totaalplaatje, en die weet waar de webbouwer om vraagt, dan heb je er zelf
nauwelijks omkijken naar. Een dagdeel met een paar sets kleding op een goede locatie, -tig dingen
uitproberen en af en toe in de lens kijken, en soms juist niet. Meer is het niet. Een paar dagen later
heb je de hele serie in huis. En de foto’s die je kiest voor je website, laat je bewerken terwijl de
webbouwer alweer drie pagina’s verder is met de conceptversies. Heerlijk!
Welke foto’s heb je nodig voor je website?
Een headerfoto voor de homepage. Dat is de brede, lage foto waar jij duidelijk in beeld bent. Je kijkt
of recht de lens in, zodat je contact maakt. Of je kijkt opzij omdat je precies daar een knop of tekstje
wilt laten maken in die headerfoto. Jouw blik zorgt ervoor dat de lezer op jouw site ook sneller naar
die tekst kijkt.
De headerfoto mag best opvallen. Afhankelijk van je bedrijf natuurlijk, maar een spontane lachfoto
waarin jij toevallig je ogen dichtknijpt van de pret, is toch al 100 x leuker dan die strandfoto van je
voeten.
Maar je hebt meer foto’s nodig.
Beeldvulling voor je homepage én de pagina’s binnenin. Want wat kun je nu laten zien op je
productiepagina’s, waar je je product of je dienst aanbiedt? Die foto’s moet je verzinnen. Kijk maar
eens op mijn website, www.tekstmetpit.nl. Als tekstschrijver zie je daar details die bij mij horen: een
laptop, schrijfblokken die ik ook echt gebruik (vaak leer, veel oranje) en mijn eigen handen op het
toetsenbord (zonder mooie nagels, maar wel écht). De sfeer in de foto’s is consistent, dus steeds in
lijn met elkaar. En dat is mooi, maar vooral vertrouwenwekkend en professioneel.
Ben je schilder? Dan heb je hier je handen met een kwast, een detail van het logo op je bus,
een paar verfbussen opgestapeld en een fraai glimmend deurkozijn waar de nieuwigheid
vanaf spat.
Ben je coach? Dan zie je hier jouw spreekkamer, een stapeltje coachingskaarten, eventueel
de wachtkamer of een beeld van jij met een klant en kop koffie op tafel waarbij je de
hoofden net niet ziet.
Ben je trainer? Dan heb je een whiteboard, een beamer. Jezelf voor de groep terwijl je uitlegt
en aanwijst. Je cursisten zie je alleen op de rug, geheel anoniem. Of spontaan lachend in een
hele rij, als je ze daarvoor vooraf (allemaal!) toestemming hebt gevraagd.
Detailfoto’s en actiefoto’s zijn altijd mogelijk. Maar je moet ze wel in scene zetten. Kies die goede
locatie en plan het tijdstip zo dat de lichtval gunstig is. Zorg ervoor dat je materialen meehebt. Of zet
een trainingsactie in scene met een aantal bekenden, bijvoorbeeld andere huurders uit jouw
bedrijfspand. Desnoods zoom je zover in dat het lijkt alsof je uitlegt aan een groep, terwijl je gewoon
in je eigen kantoor tegen de fotograaf staat uit te leggen.
En welke foto’s maken het echt af?
Een profielfoto. Alleen je hoofd en een stuk schouder, zodat je in één klap al je social media profielen
dezelfde look kunt geven als je website. Vergeet je logo, dít is beeldbepalend.
Een foto waarin je de lezer recht aankijkt, vriendelijk en open. Deze is super uitnodigend voor de
pagina contact. Je kunt hier ook een foto gebruiken van jou terwijl je belt. Goed voorbeeld doet
volgen…
Een foto van je pand, ook voor contact. Niets fijner als je als klant voor het eerst komt, dat je direct
het pand herkent en je de auto kunt parkeren.
Een lossere foto van jou die je kunt gebruiken op de ‘over mij’ pagina. Dat mag ook een blooper zijn.
Eentje waar de energie van af spat of jij juist echt op jouw manier in overpeinzing ergens naar staart.
Deze foto zorgt ervoor dat de lezer jou ook herkent als je helemaal jezelf bent als jullie elkaar
uiteindelijk live ontmoeten. Die herkenning zorgt er namelijk voor dat jullie contact aanvoelt alsof je
elkaar al jaren kent.
Overbodig?
Misschien denk je dat. Maar ben je schilder, dan zorgt dat warme contact misschien toch voor een
extra kop koffie tussendoor, en meer vertrouwen in jouw handelswijze.
Ben je coach of trainer, dan zal jouw klant zich eerder open stellen en kun jij dus sneller de diepte
in… om in minder sessies goede resultaten te boeken.
Kortom: fotografie is geen sluitpost. Heb je slechte foto’s, dan zorgt het voor een onvolledig beeld,
gebrek aan vertrouwen en twijfels. Je zult écht klanten mislopen.
En heb je goede foto’s? Dan krijg je meer mensen binnen en creëer je vooraf al een betere sfeer,
waar zowel jij als je klant de vruchten van plukken.
Neem er de tijd voor. Trek er een budget voor uit. En ga ervoor, nog voordat je investeert in nieuwe
teksten of een nieuw design!
Oja, wil je er écht het onderste uithalen? Dan gebruik je diezelfde foto’s ook nog voor het
optimaliseren van je SEO zodat Google jouw bedrijf nog beter weergeeft in de zoeklijsten. Lees
daarvoor dit blog van Tekst met Pit, die niet alleen je webteksten schrijft maar zich ook bemoeit met
je hele website!
Meta Groot Antink is dé coachende tekstschrijver voor je website. Wil je meer weten over een goede webtekst, bezoek dan haar website tekstmetpit.nl.
Geef een reactie