Tja, zul je denken, die praat in haar eigen straatje. Maar de uitspraak ‘goede fotografie opent deuren’ is niet zomaar een reclamekreet voor mezelf.
Goede foto’s zijn foto’s die een juiste weergave geven van wat jij wilt overbrengen. En als het voor jou belangrijk is om de kwaliteit van je producten (of diensten) over te brengen dan lukt dat niet met slechte foto’s.
Voor iemand die jouw producten niet kent zíjn de plaatjes namelijk de producten. What you see is what you get!
Goede en uiteraard relevante fotografie zorgt ervoor dat jij je onderscheidt en dus opvalt. Daardoor zal iemand anders eerder reclame gaat maken voor jou, bijvoorbeeld door een bericht van jou te delen op facebook. Op die manier komt jouw bericht soms zomaar bij nog eens 1000 mensen onder ogen. Die kans wil je niet mislopen toch?
Een andere vorm van free publicity is dat je persbericht geplaatst wordt in een krant of tijdschrift.
Doe je redactioneel werk dan weet je precies waar ik het over heb. Vaak wordt bij een persbericht een foto meegestuurd met een veel te lage resolutie. Zo’n foto kán niet eens geplaatst worden en belandt, vaak samen met de tekst, in de prullenmand.
Je hebt dus al een voorsprong als je wél een goed persbericht aanlevert, voorzien van een foto van goede kwaliteit en resolutie. Je maakt het de redactie gemakkelijk en hebt vele malen meer kans dat je persbericht geplaatst wordt.
Nog een voordeel van goede foto’s is dat je producten gemakkelijk opgenomen kunnen worden in een andere website. Nancy van den Heuvel van Studio Zeepsop maakt na een fotocoachingsessie bij mij nu zelf haar foto’s en is bijvoorbeeld door het tijdschrift Kek mama uitgekozen voor één van de merken in hun selectie ‘Brands we love’. Overigens is dit niet helemaal ‘free’ publicity, maar zonder goede foto’s zou ze niet tussen de ‘Brands we love’ terecht zijn gekomen.
Wel helemaal gratis is de vermelding van haar kussens in de nieuwsbrief van nl.dawanda.com, de designmarkt voor unieke producten. En de plaatsing van een foto in de Molly Makes (niet in dit artikel geplaatst).
En tot slot: een klant van mij had een redactioneel stukje geregeld met de krant. Ik raadde haar aan om er ongevraagd een actiefoto bij te doen. Het afgesproken 2-kolommertje werd spontaan geplaatst met foto, en mooi wel als een 3-kolommer!
Wil je er direct mee aan de slag? Hierbij een aantal links die je kunnen helpen bij free publicity:
– over het schrijven van een goed persbericht heeft Meta Groot Antink een blog staan op haar website www.tekstmetpit.nl
– mocht je nog eens na willen lezen hoe het zit met de resolutie van foto’s dan verwijs ik je naar mijn blog: ‘Resolutie van foto’s – wat je erover moet weten‘
Geef een reactie