Doe-het-zelf productfoto’s

Productfotografie is een vak apart. Wil je toch zelf productfoto’s maken voor je webshop dan heb ik hier 10 tips voor je.

1. zoek op google naar productfoto’s van soortgelijke producten als die van jezelf en kijk welke foto’s je aanspreken. Gebruik deze ter inspiratie.

2. fotografeer bij daglicht met de automatische witbalans om de meest natuurlijke kleuren te krijgen

3. gebruik geen flitser.

4. gebruik een lage iso-waarde om zo weinig mogelijk beeldruis te krijgen.

5. maak je de foto’s buiten, zoek dan een dag uit waarbij de zon niet voluit schijnt of fotografeer in de schaduw.

6. zorg voor een rustige achtergrond.

7. fotografeer je binnen, zoek dan een plek waar veel licht door het raam valt maar bij voorkeur geen direct zonlicht, bijvoorbeeld een raam op het noorden. Diffuus licht geeft zachter licht en over het algemeen betere resultaten.

8. plaats je camera op een degelijk statief of gebruik een pittenkussen (zo’n kussentje om je stijve nek warm te houden) als statief. Bij een lage iso-waarde heb je al gauw een wat langere sluitertijd en kun je geen scherpe foto’s uit de hand meer maken.

9. als je voorwerp aan één kant teveel schaduw heeft kun je dat oplossen door een wit laken op te hangen aan die kant zodat het licht op je voorwerp gereflecteerd wordt.

10. zorg ervoor dat je product scherp op de foto staat en de achtergrond niet. Je kunt dit doen door het voorwerp ver voor de achtergrond te plaatsen, afstand te nemen, in te zoomen en een zo groot mogelijk diafragma te gebruiken. Experimenteer hiermee, als je voorwerp niet meer van voor tot achter scherp is, ga dan dichterbij het voorwerp met je camera en zoom minder ver in.

Hierbij twee foto’s ter illustratie:

Afbeelding 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afbeelding 1: deze superleuke tas van Studio Zeepsop is gefotografeerd tegen de wand aan, dit geeft geen mooie achtergrond. Bovendien is de foto geflitst waardoor de kleuren niet natuurlijk overkomen.

 

Afbeelding 2

 

 

 

 
Afbeelding 2: dit schattige handtasje, ook van Studio Zeepsop, is gefotografeerd bij natuurlijk licht dat door een raam rechts naar binnen viel. De achtergrond is vaag omdat het tasje een stuk voor de achtergrond hangt en bovendien van een afstand en ingezoomd is gefotografeerd. De tekst maakt dat het geheel er nog aantrekkelijker uitziet.

Beide foto’s zijn gemaakt door Nancy van den Heuvel van Studio Zeepsop die fotocoaching bij mij gedaan heeft. Afbeelding 1 maakte ze voor de fotocoaching en afbeelding 2 erna.

Waar loop jij tegenaan bij het fotograferen van producten? Heb je iets aan mijn tips?
Door je ervaringen te delen bij deze blog kan ik je wellicht van nog meer tips voorzien.

Reacties

  1. kathy Van den Broeck zegt:

    ik zoek patroon little red bag

Laat wat van je horen

*