Beeld en website

Over het belang van beeld op je website.

Als zelfstandig ondernemer ben je het liefst met je vak bezig. Maar bij het ondernemerschap horen ook dingen die niet tot je vakgebied horen. Het maken en onderhouden van je website is daar één van. Tenzij je zelf webmaster bent. Maar dan vertel ik je ook niets nieuws.

Beeld komt bij het maken van je site vaak niet op de eerste plaats. Terwijl je juist met beeld zo ontzettend de mist in kunt gaan. Hoe, daarover gaat dit blog.

1 geen beeld
Als er geen foto’s of illustraties op je site staan vormt je tekst een grijze massa.
In dit voorbeeld van mijn website de ‘over mij’ pagina, met en zonder foto. Op de pagina mét foto heb je letterlijk gelijk een beeld bij mij. En de tekst wordt zo aantrekkelijker om te lezen. Alleen al door het feit dat de foto de tekst ‘breekt’. Tja, óf je bent gelijk weg als je mijn tronie ziet, haha. Maar dan hoef je het ook niet allemaal te lezen!

Schermafbeelding 2014-08-30 om 20.52.37
Schermafbeelding 2014-08-30 om 20.51.46

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op deze homepage staat geen enkele afbeelding. En ook op geen enkele andere pagina van deze website. De vermoeidheid zal bij de lezer snel toeslaan.

Schermafbeelding 2014-08-30 om 21.22.23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 onpersoonlijk beeld
Je bent vast wel eens van die websites tegengekomen waarop overduidelijk geen eigen foto’s gebruikt zijn maar stockfoto’s. Dat maakt dat de site er ‘gladjes’ uitziet. Een dergelijke website boezemt geen vertrouwen in. Zelf ben ik dan ook direct weer weg van zo’n website als ik erop terecht kom.
Misschien denk je dat stockfoto’s juist professioneel overkomen. Of je gebruikt ze vooral omdat je het zelf zo vervelend vindt om op de foto te gaan. Omdat je niet ziet dat er -tig mogelijkheden zijn om close- ups te maken van jouw bedrijf die wél wat zeggen.
Op deze site zijn overduidelijk stockfoto’s gebruikt. Wat denk je, zou jij deze sites vertrouwen?

Schermafbeelding 2014-09-06 om 09.22.53

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 slecht beeld

Nog zo’n misser, slecht beeld. Met slecht beeld bedoel ik kwalitatief slechte foto’s. Wazige foto’s. Slechte uitsnedes. Overduidelijk gephotoshopte achtergronden. Of piepkleine foto’s omdat je ziet dat ze absoluut nog vager worden als je ze zou gebruiken op een normale grootte. Of een overload van allerlei stijlen en vormen, cartoons, logo’s tekeningen en foto’s dwars door elkaar. Zo krijg je nooit een mooie uitstraling.
Zoals op deze site:

Schermafbeelding 2014-08-30 om 21.33.17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 bewegend beeld
Je bent vast ook wel eens zo’n website tegengekomen waarop een aantal foto’s staan die elkaar in rap tempo opvolgen. Je hebt niet eens de tijd om het plaatje goed te bekijken. En als je de tekst probeert te lezen wordt je steeds afgeleid doordat je in je ooghoek wat ziet bewegen.
Voorbeeld

5 overload aan beeld
Of een overload van allerlei stijlen en vormen, cartoons, tekeningen en foto’s dwars door elkaar. Of je bent juist gek op plaatjes. Leuke plaatjes, informatieve plaatjes… en dus kun je  het niet over je hart verkrijgen om er niets mee te doen. In dat geval tip: zet die leuke cartoon op Facebook. In plaats van op je website. Plaats daar ook je handleiding, of maak er een pdf van.

Eigenlijk is de conclusie zo simpel. Zorg dat je site zelf uitsluitend is gevuld met kwalitatief goede, sfeervolle en relevante foto’s. De kwaliteit straalt je tegemoet. Wedden dat dat een boost geeft aan je professionele uitstraling?

Laat wat van je horen

*